Budowa garażu: wykorzystanie płyty warstwowej
Wybudowanie własnego garażu to marzenie wielu osób. Jest to nie tylko miejsce do przechowywania samochodu, ale także dodatkowe pomieszczenie magazynowe czy warsztat dla majsterkowiczów. Jednym z najważniejszych elementów budowy jest odpowiednie przygotowanie podłoża i fundamentów, które zapewnią trwałość oraz stabilność całej konstrukcji. W dzisiejszym artykule skupimy się na jednej z popularnych metod – wykorzystaniu płyty warstwowej.
Czym jest płyta warstwowa?
Płyta warstwowa to rodzaj prefabrykowanej płyt betonowych o różnej grubości (zwykle od 10 do 20 cm), która składa się z kilku warstw materiału uzupełniających swoje właściwości nawzajem. Najczęściej są to dwie lub trzy blachy stalowe połączone ze sobą za pomocą rdzenia izolacyjnego w postaci pianki poliuretanowej lub styropianu.
Dzięki temu rozwiązaniu, płyta ta charakteryzuje się wysokimi parametrami termoizolacyjnymi oraz odpornością na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne. Dodatkowo jej lekka konstrukcja sprawia, że montaż jest szybki i prosty nawet dla osób bez doświadczenia w budownictwie.
Przygotowanie podłoża
Zanim przystąpisz do montażu płyty warstwowej, należy odpowiednio przygotować teren pod budowę garażu. W pierwszej kolejności trzeba wykonać wykop o głębokości około 30 cm i szerokości nieco większej niż wymiary samej płyty (należy uwzględnić odległość od krawędzi działki oraz ewentualne miejsce na schody lub rampy). Następnie dno wykopu powinno zostać ujęte folią geotekstylną, która zapobiegnie przedostawaniu się wilgoci z ziemi do fundamentów.
Kolejnym etapem jest wykonanie betonowego posadzki o grubości około 10-15 cm. Powinna ona być dokładnie wypoziomowana i utwardzona za pomocą zagęszczarki mechanicznej. Na tak przygotowanej płycie można rozpocząć montaż prefabrykowanej płyty warstwowej.
Montaż płyty warstwowej
Pierwszym krokiem jest umieszczenie blach stalowych na wcześniej przygotowanym fundamencie. Następnie należy połączyć je ze sobą za pomocą specjalnych elementów mocujących – najczęściej są to śruby lub kotwy chemiczne wbijane w beton. Kolejnym etapem jest ułożenie rdzenia izolacyjnego, który zapewni odpowiednie właściwości termiczne i akustyczne całej konstrukcji.
Na końcu należy umieścić kolejną warstwę blach stalowych oraz dokładnie zamocować wszystkie elementy ze sobą. W przypadku większych płyt zaleca się wykorzystanie dźwigów lub żurawi do podnoszenia i precyzyjnego ustawienia na miejscu.
Zalety płyty warstwowej
Jedną z największych zalet tej metody budowy garażu jest szybkość wykonania prac – montaż prefabrykatów zajmuje tylko kilka godzin, a cała konstrukcja może być gotowa już po 1-2 dniach od rozpoczęcia prac. Dodatkowo lekka konstrukcja sprawia, że nie ma potrzeby stosowania ciężkich maszyn czy sprzętu specjalistycznego przy jej montażu.
Płyta warstwowa charakteryzuje się także wysokimi parametrami izolacyjnymi oraz odpornością na wilgoć i uszkodzenia mechaniczne. Dzięki temu można uniknąć problemów z zawilgoceniem pomieszczeń czy powstawaniem szkód strukturalnych spowodowanych przez działanie czynników atmosferycznych.
Koszt inwestycji
Budowa garażu metodą wykorzystania płyty warstwowej jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż tradycyjne metody budowy. Koszt samego materiału to około 100-150 zł za m2, a do tego należy doliczyć koszty transportu i montażu (około 30-50% wartości całej inwestycji). W porównaniu z innymi metodami, gdzie trzeba liczyć się ze znacznie większymi nakładami finansowymi na przygotowanie fundamentów czy zakup droższych materiałów, wybór płyty warstwowej może być bardzo korzystny dla naszego portfela.
Podsumowanie
Budowa garażu to nie lada przedsięwzięcie wymagające odpowiedniej wiedzy oraz umiejętności. Wykorzystanie prefabrykowanej płyty warstwowej jest jedną z popularnych i skutecznych metod pozwalającą szybko i tanio uzyskać solidną konstrukcję o wysokich parametrach izolacyjnych. Dzięki temu możemy cieszyć się własnym miejscem parkingowym lub dodatkowym pomieszczeniem magazynowym bez dużych nakładów finansowych czy czasowych.